torsdag 13 november 2008

Hur smalt är smalt?

Jag har inget emot att modeller är smala, men det finns en rätt fin gräns mellan snyggt och äckligt. I dag berättar The Cut om Fashion Week i Rio där man bland annat visade upp badkläder, men talar inte om hur tunna vissa av flickorna är (jag säger flickor för de ser inte särskilt gamla ut). Debatten har ju gått om tunna modeller och om de borde få tillåtas att gå i modevisningar. Vissa bryr sig inte om ämnet, medan andra försöker sätta exempel genom att bannlysta tunna modeller från tidningar och modevisningar. För mig, och säkert för många andra, handlar mode om en viss estetik, och den kan inte uppnås om modellen inte uppfyller vissa krav. Tyvärr går vissa tjejer för långt med bantningen och då får det ibland (sällan) tragiska följder. Jag tror inte att jag är ensam om att vilja se smala tjejer på catwalken, men det får inte spåra ur. Men jag är heller inte rätt person att prata om vikthållning, tyvärr.

1 kommentar:

Monica sa...

Ja, jag kan tänka mig att det är ovanligt att arbetande modeller dör i anorexia. Däremot är det väl oerhört tragiskt att modevärlden sprider tunnhetsidealet ut till allmänheten och gör massvis med unga tjejer och killar oroliga för sina kroppar. Där är dessvärre problemen med anorexia och bulimi på inget sätt marginella!
Tycker nog allt att trendsättare har ett rätt stort samhällsansvar, och att medverka till att unga får ätstörningar känns för mig helt oförenligt med rollen som modern och framåtblickande modevisionär. Estetik är subjektivt. Dags att tänka om!

hälsningar

Monica